سیم آرماتوربندی چیست

سیم آرماتوربندی چیست

آرماتور که برخی به اشتباه آن را آلماتور تلفظ می‌کنند، نام دیگر متریال پرمصرف میلگرد است که در صنعت ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرماتوربندی ساختمان یکی از اصلی ترین مراحل ساخت یک سازه مستحکم و مهندسی به شمار می‌رود. در حقیقت تئوری طراحی یک ساختمان بر اساس انتقال صحیح نیروی سازه و بارهای وارد بر آن از طریق فونداسیون به بستر مستحکم زمین است. فونداسیون نیز مجموعه‌ای از میلگردها و بتن است که هر کدام بخش خاصی از نیروها را تحمل می‌کنند.
اسکلت سازه در کشور ما تقریبا در تمامی موارد به دو شکل اسکلت فلزی (فولادی) و اسکلت بتن آرمه (بتنی) اجرا می‌شود. درصد بسیار کمی از سازه ها ممکن است به شیوه های دیگری از جمله اسکلت چوبی اجرا شوند. نکته مهم استفاده بسیار زیاد از آرماتوربندی در هر دو مدل این سازه هاست. یعنی هم در سازه های فولادی و هم در سازه های بتنی از آرماتوربندی استفاده می‌شود. گرچه بالطبع در سازه بتن آرمه میزان استفاده از میلگرد و عملیات آرماتوربندی به مراتب بیشتر است. اما به علت استفاده از میلگرد در فونداسیون تمامی سازه ها و نیز استفاده از آن در سقف به عنوان میلگرد حرارتی، هیچ سازه مهندسی شده‌ای از آرماتوربندی بی نیاز نیست.

آرماتوربندی چگونه انجام می‌شود؟

جایگذاری میلگردها، قطر و سایز آن ها، فاصله آرماتورها و خاموت ها از یکدیگر و میزان استفاده از این متریال به نقشه های طراحی شده توسط مهندس طراح سازه بستگی داشته و باید مطابق آن انجام شود. اتصال آرماتورها به یکدیگر برای شکل گیری شبکه آرماتورها مطابق نقشه و نیز جلوگیری از جابجایی میلگردها حین بتن ریزی باید به نحو احسن انجام شود. برای این کار از سیم آرماتوربندی استفاده می‌شود.
سیم آرماتوربندی معمولا دارای قطر 1.5 میلی متر بوده و برای اتصال میلگردها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چه سیم آرماتور نرم تر باشد، کارآیی مناسب تری خواهد داشت. سیم آرماتور در حقیقت یک رشته باریک مفتول است. اگر این مفتول خشک و شکننده باشد، حین پیچاندن آن دور میلگرد، ترک خورده و از مقاومت آن کاسته می‌شود. معمولا از سیم آرماتوربندی برای اتصال میلگردهای اصلی قائم به یکدیگر، اتصال خاموت ها به میلگردهای اصلی تیر (پوتر) و ستون، جایگذاری صحیح سنجاقکی ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود که همگی برای پیشبرد مراحل ساخت یک ساختمان مهندسی لازم و ضروری است.

مفتول سیم آرماتوربندی چگونه تولید می‌شود؟

نحوه کلی ساخت و تولید انواع مفتول ها یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما برخی جزئیات ممکن است متفاوت باشد. این تفاوت ها به قطر مفتول و مواد اولیه آن بستگی دارد. البته کاربرد مفتول نیز می‌تواند سبب ایجاد تفاوت هایی جزئی در خط تولید آن شود. به عنوان مثال مفتول مورد استفاده در سیم خاردار حلقوی سوزنی با مفتول مورد نیاز در تولید سیم خاردار خطی تیغی تفاوت هایی دارد که باید به آن ها توجه شود. به عنوان یک مثال دیگر مفتول سیم خاردار باید دارای مقاومت بالایی باشد تا به راحتی و با وسایل دستی بریده نشود. در حالی که سیم آرماتوربندی باید به راحتی و با یک انبردستی بریده شود. این مساله سبب شده است تا مفتول آرماتور از سایز 1.5 و مفتول سیم خاردار از سایز 2.5 و 3 باشد. همچنین سیم آرماتور باید نرم باشد اما برای کاربردهای دیگری به مفتول خشک و بدون انعطاف نیاز است و این مساله بدون شک می‌تواند سبب تفاوت هایی در خط تولید مفتول های مختلف شود.
مفتول ها معمولا پس از عملیات ذوب و ریخته گری، به قسمت سردکن منتقل شده و پس از کاهش دما به قدر مورد نیاز کشیده می‌شوند تا به ضخامت مد نظر برسند. در این میان برخی افزودنی ها، نسبت ترکیب مواد اولیه، دمای ذوب، نوع قالب ریخته گری، میران دمای سرد کردن و میزان کشیدن می‌تواند متفاوت باشد که این تفاوت ها سبب تنوع در خط تولید انواع مفتول می‌گردد.
گروه تولیدی پارس مفتول با تولید انواع محصولات حفاظتی، آماده است تا سفارشات شما عزیزان را بدون واسطه، به صورت کاملا مستقیم، با ضمانت قیمت و کیفیت، با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت به دستتان برساند. کافی است به وبسایت پارس مفتول مراجعه نموده و از قسمت تعیین شده نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید. همچنین می‌توانید با تیم پشتیبانی ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان متخصصان پارس مفتول بهره مند شوید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های تازه

اطلاعات تماس